Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

Vliegtuigverliezen van de USAAF in Twente.

Inleiding.

Als gevolg van de Japanse aanval op de Amerikaanse marine haven Pearl Harbor op 7 december 1941, werd Amerika ongevraagd meegesleurd in de 2e Wereldoorlog. Tot dat moment was Amerika indirect betrokken bij de oorlog, door Engeland te ondersteunen met (militaire) goederen.

De 8th Airforce werd opgericht op 28 januari 1942 in Savannah Georgia, met als doel Duitsland te bestrijden in de ETO (European Theatre of Operations). Generaal I.C. Eaker vertrok in februari 1942 vanuit Amerika om het hoofdkwartier van de 8th Airforce op te zetten in het Engelse High Wycombe. De eerste aanvalsvlucht door de 8th Airforce, gericht tegen de Duitse vliegvelden in Nederland, werd gevlogen op 4 juli 1942, met van de RAF geleende Bostons. Van de zes Bostons die werden uitgezonden keerden er drie niet op hun bases terug. De eerste missie die door de 8th Airforce werd gevlogen met de eigen B-17's, vond plaats op 17 augustus 1942 toen Rouen in Frankrijk werd aangevallen door 12 B-17's. Alle toestellen keerden veilig op hun bases terug.

De Amerikaanse bommenwerperformaties bleven hun aanvalsvluchten overdag uitvoeren, dit in tegenstelling tot hun Engelse collega's. De Amerikanen vertrouwden zwaar op de uitgebreide bewapening van de Flying Fortress's, en gingen er vanuit dat de bommenwerperformaties zich zelf konden beschermen tegen aanvallen van de Luftwaffe. De aanwezigheid van grote formaties Amerikaanse jagers ter bescherming van de bommenwerpers, later in de oorlog, bewees dat deze veronderstelling niet juist was. Daarnaast werd in de bommenwerpers gebruik gemaakt van geavanceerde bommenrichtapparatuur, de Norden Bomb-sight, waarvan men claimde een bom, van grote hoogte in een haringvat te kunnen mikken. Het was dan wel noodzakelijk overdag te vliegen....!



Top van de pagina