Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

Een Mosquito crash in het Haagse Bos.

Inleiding.

Om de effectiviteit van de Duitse nachtjagers te ondermijnen werden door de RAF zogenaamde Intruder missions gevlogen. De Duitse nachtjagervliegvelden werden mede aangewezen als doelen voor deze missies. De Intruders moesten proberen de Duitse nachtjagers te beletten op te stijgen of te landen. Voor de uitvoering van deze missies werd onder andere de veelzijdige en snelle De Havilland Mosquito ingezet.

Mosquito RR299

De Havilland Mosquito RR299 wordt gestart op vliegveld Duxford in juli 1995.
Rechts in de achtergrond is nog de staart te zien van de DC-3 PH-DDA die op 25 september 1996 in de Waddenzee bij Den Oever verongelukte.
Foto collectie auteur.

De Mosquito.

Als gevolg van de schaarste van grondstoffen, en de problemen die de Engelsen ondervonden bij de aanvoer van voorraden en grondstoffen vanuit Amerika over de Atlantische oceaan, werd gezocht naar een alternatief. Vliegtuigbouwer De Havilland durfde het aan om een vliegtuig te ontwikkelen dat voor het grootste deel werd gebouwd van hout. Triplex, berk en balsahout. In combinatie met twee Rolls-Royce Merlin motoren ontstond op deze manier het snelste operationele vliegtuig ter wereld. Er was na de introductie van de Mosquito bij de opertionele squadrons, geen enkel Duits vliegtuig dat de Mosquito qua prestaties kon evenaren. De Mosquito is een twee persoons vliegtuig dat werd ingezet als nachtjager, bommenwerper en verkenningstoestel. Het kon een grote verscheidenheid aan wapens meenemen.

Mosquito RR299

De RR299 boven vliegveld Duxford in juli 1995.
De Havilland DH98 Mosquito T3 verongelukte tijdens een display op 21 juli 1996 in de buurt van
Barton Aerodrome Manchester (UK).
Foto collectie auteur.

Het 613 Squadron.

Op 11 oktober 1943 verhuisde het 613 Squadron van de basis Snailwell naar Lasham en maakte vanaf de 15e oktober officieel deel uit van No 2 Group 2nd TAF (Tactical Air Force). Vanaf dat moment begon voor de vliegtuig bemanningen ook de omscholing naar de Mosquito FB VI, en op 19 december van dat jaar vloog 613 Squadron zijn eerste operationele missie.
In de avond van de 26e april 1944 kreeg F/Sgt. Adey de opdracht om samen met zijn navigator, F/Sgt. Pinnell een Intruder mission naar vliegveld Twente te vliegen. F/Sgt. Adey steeg op van vliegveld Swanton Morely in Mosquito VI, serienummer NS819 met rompcode SY-P.

De Duitsers waren ter bescherming van de vliegvelden begonnen om een nieuw soort verdediging te testen. Op het moment dat een Intruder het vliegveld op lage hoogte naderde, werden rondom het vliegveld zoeklichten ingeschakeld om de Intruder bemanning te verblinden. En het werkte; F/Sgt. Adey werd veblind door de zoeklichten en verloor de controle over zijn toestel.
De Mosquito crashte aan de zuidzijde van de Veendijk in het Haagse bos, een paar honderd meter ten oosten van waar tegenwoordig de golfbaan is. Aan de begroeiing is nog steeds te zien waar de Mosquito door de bomen vloog, en een spoor van vernieling door het bos trok.

Crashlocatie Mosquito NS819

De globale crashlocatie van de 613 Sqdn Mosquito FB VI die in de nacht van 26/27 april 1944 verloren ging.
(Luchtfoto Topografische Dienst 1989, Coll. Auteur)

De bemanning.

Piloot F/Sgt. Royston Adey en zijn navigator F/Sgt. Kenneth Pinnell werden uit het vliegtuig geslingerd, en sneuvelden. Beide vonden op de Oosterbegraafplaats te Enschede hun laatste rustplaats.

Adey Pinnell

Het graf van F/Sgt. R.J.E. Adey.

Het graf van F/Sgt. K.J. Pinnell.



Functie Rang Initialen Naam Nummer Leeftijd Begraafplaats Graf

Pilot
Navigator

F/Sgt.
F/Sgt.

R.J.E.
K.J.

Adey
Pinnell

574504
1576000

21
22

Enschede
Enschede

203
20


Royston John Edward Adey, was een zoon van Ronald John Edward Adey, en Edith Rose Mary Adey, uit Winshill, Burton-on-Trent, en werd 21 jaar.
Kenneth John Pinnell was een zoon van Daniel John en Mary Pinnell, uit Coventry, en werd 22 jaar.



Top van de pagina