Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

De B-24 Liberator bij landgoed Baasdam.

Inleiding.

Op het Engelse vliegveld Horsham St. Faith was de de Amerikaanse 458ste Bomb Group van de Mighty Eight gestationeerd. De Group bestond uit vier Squadrons, die vlogen met de Consolidated B-24 "Liberator".De Squadrons die tot de 458ste Bomb Group behoorden waaren:

  • het 752e Squadron met code 7V
  • het 753e Squadron met code J4
  • het 754e Squadron met code Z5
  • het 755e Squadron met code J3

In de ochtend van 6 maart 1944 werden de orders voor die dag bekend gemaakt. Het doel voor deze dag was een aanval op de Duitse hoofdstad Berlijn; om precies te zijn de Motorenfabriek van Daimler-Benz.

Crew 35 van het 753ste Squadron stond ook op de lijst om deel te nemen aan deze aanval. De reguliere piloot van crew 35, 1st/Lt. Lloyd Andrew was ziek. Hij werd vervangen door de Operations Officer van het 753ste Squadron, Captain J.L. Bogusch. ook de Bombardier van deze bemanning, 2nd/Lt. George Thompson kon niet mee, en werd vervangen door 2nd/Lt. R.N. Swift.

f50

B-24 Liberators van de 458ste Bomb Group. De bont geschilderde B-24 rechts is een zgn. Assembly-ship. De opvallende kleuren van deze B-24 werden gebruikt als richtpunt om vliegtuigformaties in de lucht samen te stellen. (foto Coll. Erik Hanekamp)

De aanval op de Daimler-Benz Motorwerke.

De B-24H Liberator, serienummer 41-29286, met crew 35 aan boord, vloog in de formatie vlak achter de leidende toestellen. Nog voor dat de bommen afgeworpen konden worden, werd het toestel geraakt door Flak granaten. Gelukkig ontstond hierdoor geen fatale schade, en kon, nadat de lading afgeworpen was, de terugvlucht aanvaard worden.
Onderweg werd de formatie aangevallen door Duitse Fw 190's. Door deze aanvallen ontstond schade aan drie van de vier motoren, met als gevolg dat de Liberator de formatie moest verlaten. Boven het Duitse Bramsche werd het toestel geraakt door Flak van het 185e en het 601e Flak Regiment. Tenslotte werd het toestel ook nog beschoten door licht Flak van een batterij die in het Duitse Nordhorn was geplaatst.

Toen duidelijk werd dat de Liberator niet terug zou keren naar Horsham St. Faith, gaf Captain J.L. Bogusch de bemanning opdracht het toestel te verlaten. Het toestel kwam uiteindelijk om 15.04 uur neer bij Landgoed Baasdam, ongeveer 2 km ten noorden van Fleringen. Blijkbaar heeft niet iedereen op tijd het toestel kunnen verlaten; sommige bemanningsleden werden vlak bij het gecrashde vliegtuig gevonden zonder dat hun parachutes geopend waren. De Piloot, Capt. J.L. Bogusch werd gevonden achter de stuurknuppel van zijn vliegtuig. Zoals vaker, was ook in dit geval de gezagvoerder op zijn plaats gebleven om de rest van de bemanning de gelegenheid te geven vanaf veilige hoogte te kunnen springen.

Vier van de tien bemanningsleden hebben de crash niet mogen overleven.

  • Piloot Captain Jack L. Bogusch
  • Navigator 2nd Lt. John P. Egan
  • Radio Operator T/Sgt. James H. Musa
  • Engineer S/Sgt. Glenn V. Reiley

De gesneuvelde bemanningsleden werden op de Katholieke begraafplaats in Albergen begraven. In februari 1946 werden de stoffelijke resten overgebracht naar de Amerikaanse begraafplaats te Margraten. De stoffelijke resten van Captain Jack L. Bogusch werden gerepatrieerd naar de USA.

De Bemanning.

Functie Rang Initialen Naam Nummer Begraafplaats Graf

Pilot
Co-Pilot
Navigator
Bombardier
Radio Operator
Engineer
Waist gunner
Waist gunner
Tail gunner
Air gunner

Capt.
2nd/Lt.
2nd/Lt.
2nd/Lt.
T/Sgt.
S/Sgt.
T/Sgt.
S/Sgt.
S/Sgt.
S/Sgt.

J.L.
R.J.
J.P.
R.N.
J.H.
G.V.
J.L.
W.
J.
R.W.

Bogusch
Slencak
Egan
Swift
Musa
Reiley
Peteete
Robinson
McKenzie
Sindelar

O-024747
O-811255
O-694863
O-688981
12199353
13048158
38206571
18149724
32768716
35527207

USA
pow
Margraten
pow
Margraten
Margraten
pow
pow
pow
pow

-
-
O-17-3
-
M-17-13
H-16-15
-
-
-
-



Top van de pagina