Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

Een Messerschmitt Bf 110 bij De Lutte.

Inleiding.

Uit het rapport van de Marechaussee Gewest Arnhem, post De Lutte, groep Losser van 14 januari 1944 komt het onderstaande ooggetuigen verslag opgetekend door Opperwachtmeester N. Gevers:

Op vrijdag den 14 den januari vier en veertig, omstreeks 21 uur en 50 minuten, surveileerde ik, met de Wachtmeester Fijke de Boer, eveneens van de boven vermelde groep, op den openbareweg "de Bentheimerstraat" te de Lutte gemeente Losser. Aldaar hoorden wij een vliegmachine, komende van Zuid- Oostelijke richting naar Oostelijke richting, daarna van Oostelijke richting naar Westelijke richting. Wij konden het vliegtuig niet zien, doch naar het geluid wat hij maakte, vloog deze vliegmachine zeer laag. Plotseling hoorden wij een gekraak en op het zelfde ogenblik, viel in een bosch te Noord-Lutte gemeente Losser, deze vliegmachine op den grond en in brand. Het was op dat ogenblik een vuurzee. Onmiddelijk hebben wij ons ter plaatse begeven en zagen aldaar, op verschillende plaatsen in het bosch, stukken van het vliegtuig liggen, terwijl het grootste gedeelte van het vliegtuig in brand stond.

en even verder in het rapport wordt het lot van de bemanning beschreven:

Bij onderzoek bleek ons, dat het een Duitsch gevechtsvliegtuig was, een zoogenaamde twee motorige Messerschmiet. In de omgeving van het toestel, lagen drie Duitsche militairen, doch deze waren reeds overleden.

Bf 110 8./NJG 1

De globale crashlocatie van de Bf 110 G-4 die in de avond van de 14e januari 1944 ten onder ging.
(Luchtfoto Google-Earth)

Het Nachtjagdgeschwader 1

Het Nachtjagdgeschwader 1 (NJG 1), waar deze neergestortte Bf 110 deel van uitmaakte, werd in juni 1940 opgericht op vliegbasis Deelen bij Arnhem, en stond onder bevel van Oberst Wolfgang Falck. Op 1 juli 1943 werd het commando overgedragen aan Oberst Werner Streib, die op zijn beurt in maart 1944 werd opgevolgd door Oberst Hans Joachim Jabs.
De Ie Gruppe stond in januari 1944 op vliegveld Venlo, onder bevel van Hptm. Manfred Meurer. De IIe Gruppe, onder bevel van Maj. Eckart-Wilhelm von Bonin, was op dat moment gestationeerd op de basis St. Trond, en de IIIe Gruppe, onder leiding van Maj. Egmont Prins zur Lippe-Weissenfeld stond op Fliegerhorst Twente, en was uitgerust met de Messerschmitt Bf 110. De IVe Gruppe was in januari 1944 gestationeerd op vliegbasis leeuwarden, en stond tot maart 1944 onder leiding van Hptm. Hans Jaochim Jabs.

Messerschmitt Bf 110 G-4

De Bf 110 G-4 met Werkenummer 720024 is een toestel dat gebouwd is bij Luther & Jordan Werke te Braunschweig in de periode augustus/september 1943. Het was er één uit een rij van 80 Bf 110's met de nummerserie 720001 tot 720083. Dit specifieke toestel was toegewezen aan de 8./NJG 1 en vloog met de rompcode G9+LS.
De oorzaak, of aanleiding van de crash is nooit duidelijk geworden. Het toestel is in ieder geval kort na het opstijgen, en volgens andere bronnen kort voor de landing in de buurt van de Molthofweg, ten noordoosten van De Lutte neergestort. De drie bemanningsleden vonden de dood.
Feldwebel Horst Becker, geboren op 26 november 1919 te Fröhlichsdorf/Waldenburg, was de Flugzeugführer, Uffz. Karl Allmendinger, geboren op 10 oktober 1919 te Göppingen fungeerde als Beobachter, en als laatste Gfr. Helmut Gnauck, geboren op 27 augustus 1924 te Birkau/Bautzen, die als Bordschutze/Bordfunker fungeerde.
De drie gesneuvelde bemanningsleden werden door leden van de Wehrmacht naar het vliegveld teruggebracht, en zijn later op het Ehrenfriedhof Enschede (de Oosterbegraafplaats) begraven. Na de oorlog zijn de stoffelijke resten overgebracht naar Ysselsteyn.


Becker Almendinger Gnauck

Het graf van Horst Becker

Het graf van Karl Allmendinger.

Het graf van Helmut Gnauck.



De Messerschmitt bemanning.

Functie Rang Initialen Naam Nummer Leeftijd Begraafplaats Graf

Flugzeugführer
Beobachter
Bordfunker

Fw.
Uffz.
Grf.

H.
K.
W.

Becker
Allmendinger
Gnauck

-
-
-

24
24
19

Ysselsteyn
Ysselsteyn
Ysselsteyn

Q-10-226
Q-10-227
Q-10-228





Top van de pagina