Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

Een Lancaster bij Den Ham.

Doel: Dortmund - Emskanaal bij Ladbergen.

Op 15 september 1943 werd door het 617 Sqdn RAF een tweede poging gedaan om het Dortmund - Emskanaal ter hoogte van de kruising met het riviertje 'Glane' te vernietigen. Het gevolg van een succesvolle aanval zou betekenen dat het Dortmund - Emskanaal leeg zou lopen in het onderliggende riviertje met als gevolg dat dat het kanaal niet meer door de scheepvaart gebruikt zou kunnen worden. Tijdens de eerste poging, een dag eerder, was de aanval op het Dortmund - Emskanaal afgebroken omdat de weersomstandigheden in het doelgebied slecht waren. Een vooruit gestuurde Mosquito rapporteerde grondmist waardoor het doel vanuit de lucht niet zichtbaar zou zijn. Halverwege de Noordzee werd de aanvalsmacht van 8 Lancasters teruggeroepen waarbij één Lancaster verongelukte.

Luchtfoto Dortmund - Emskanaal

De kruising van het Dortmund - Emskanaal en het riviertje 'Glane'.
(Foto via SGLO, collectie auteur)

Het 617 Squadron RAF.

Het 617 Squadron werd opgericht in maart 1943, en gestationeerd op vliegbasis Scampton. De 24 jarige W/C. Guy Penrose Gibson DFM DFC voerde het bevel over dit Squadron. Het squadron was in het leven geroepen met één doel voor ogen: de vernietiging van een drietal dammen (de Möhne, Eder en Sorpedam) in het Ruhrgebied. Hierbij werd gebruik gemaakt van de door Barnes Wallis ontwikkelde stuiterbom.

Lancaster

Een 617 Squadron Lancaster B.III met stuiterbom.
(afbeelding uit RAF Bomber Command Squadron History)

De aanval op Ladbergen.

In de periode na de aanval op de dammen was het commando over het 617 Squadron overgenomen door W/C. Holden. Op de avond van de 15e september 1943 stonden op Scampton 8 Lancasters klaar. Elke bemanning had een extra schutter aan boord. Omdat de Lancasters op zeer lage hoogte zouden opereren zou elke bemanning een extra schutter meenemen om te kunnen helpen het toestel te beveiligen en te verdedigen. De geslecteerde bemanningen voor deze aanval waren: W/C Holden (Lancaster EE144), F/Lt. Knight (Lancaster JB144), F/Lt. Wilson (Lancaster JA848), F/Lt. Martin (Lancaster EE150), F/Lt. Allsebrook (Lancaster EE130), F/Lt. Shannon (Lancaster EE146), P/O. Divall (Lancaster JA874) en P/O. Rice (Lancaster EE131).
F/Lt. Shannon verving S/L. David Maltby die de vorige nacht in de Noordzee neerstortte.
Rond 23.00 uur (engelse tijd) vertrokken de Lancasters vanaf Scampton naar het noordwesten om rond 01.15 uur tussen Texel en Vlieland door te vliegen, over het IJsselmeer richting Gramsbergen dat rond 01.48 uur wordt bereikt. Vandaar gaat het in zuidoostelijke richting naar Nordhorn en Rheine. Om 01.55 wordt de Lancaster van W/C. Holden geraakt en stort neer.
Als uiteindelijk het doelgebied wordt bereikt blijkt er net als de vorige nacht grondmist te zijn ontstaan. De overgebleven Lancasters hebben grote moeite het doel te vinden. Als Leslie Knight voor de derde keer aan zijn 'bombrun' begint, vliegt hij zo laag dat één van zijn vleugels de boomtoppen raakt. Als gevolg van de schade die hierdoor ontstaat raken tweee motoren oververhit en wordt Leslie Knight gedwongen de operatie af te breken. Hij klimt naar een hoogte van 1200 feet om zijn bom op veilge hoogte af te kunnen gooien, en krijgt daarna toestemming om naar de basis terug te keren.
Onderweg wordt all overbodige ballast overboord gezet om het toestel maar zo licht mogelijk te maken. Uiteindelijk blijkt het toestel niet langer in de lucht te houden en geeft Leslie Knight de overige bemanningsleden het bevel het toestel te verlaten. Allen komen veilig aan de grond. Leslie heeft geen ander keuze dan te proberen een noodlanding uit te voeren, midden in de nacht en op een hem onbekende locatie. De Lancaster crasht rond 02.46 uur net ten noordwesten van Den Ham en Leslie Knight sneuvelt.

crashsite

De restanten van de Lancaster van Leslie Knight.
(Foto via SGLO, collectie auteur)

En daarna....

Behalve de reeds genoemde W/C. Holden en F/Lt. Knight kwamen F/Lt. Allsebrook, F/Lt. Wilson en P/O. Divall ook niet terug van deze aanval. 5 van de 8 Lancasters gingen verloren...
Nog dezelfde dag werden de stoffelijk resten van Leslie Knight in Den Ham begraven. Dit gebeurde, tot ergenis van de Duitse bezetter onder grote belangstelling van de plaatselijke bevolking.

burial

De koets met de stoffelijke resten van Leslie Knight
onderweg naar de begraafplaats.
(Foto via SGLO, collectie auteur)

De bemanning.

Functie Rang Initialen Naam Nummer Leeftijd Begraafplaats Graf

Pilot
Flight Engineer
Navigator
Bomb aimer
Wireless op.
Air Gunner
Air Gunner
Air Gunner

F/Lt.
Sgt.
P/O.
P/O.
P/O.
Sgt.
Sgt.
Sgt.

L.G.
R.G.
H.S.
E.C..
R.G.
F.E.
H.E.
L.C.

Knight
Grayston
Hobday
Johnson
Kellow
Sutherland
O'Brien
Woolard

401449
155194
119291
119126
411453
R/108628
R/142252
1332301

22
-
-
-
-
-
-
-

Den Ham
-
-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-


Leslie Knight and crew

(vlnr) P/O. Hobday, P/O. Johnson, Sgt. Sutherland, P/O. Kellow en Sgt. Grayston
In het midden vooraan op de foto F/Lt. Knight en Sgt. O'Brien. Sgt. Woolard ontbreekt op deze foto)
(Foto via SGLO, collectie auteur)

F/Lt. Leslie Gordon Knight DSO

Leslie Knight werd in 1921 geboren in Australië. Hij komt uit een gezin waar niet gerookt of gedronken werd. Eind 1941 vertrekt Leslie naar Engeland. De tocht per schip duurt ongeveer 3 maanden. In het voorjaar van 1942 wordt Leslie geplaatst bij het 14 OTU (Opertional Training Unit). In april van dat jaar volgt zijn eerste promotie tot Flight Sergeant (F/Sgt.) en op 31 juli vliegt hij zijn eerst missie naar Düsseldorf. In augustus leert hij vliegen op de grotere viermotorige vliegtuigen bij het 1654 CU (Conversion Unit) om aansluitend in september 1942 overgeplaatst te worden naar het 50 Squadron dat gestationeerd is op vliegbasis Swinderby.

Leslie Knight

P/O. Leslie Gordon Knight DSO.
(Foto via SGLO, collectie auteur)

Op 1 oktober 1942 vliegt Leslie zijn eerste operationele missie met Lancasters naar Wismar aan de Baltische kust. Op 8 december van dat jaar volgt zijn promotie tot Pilot Officer (P/O.)
In maart 1943, als Leslie al 27 operationele vluchten heeft volbracht, wordt hij overgeplaatst naar vliegbasis Scampton en een dan nog ongenummerd Squadron dat al snel geschiedenis zou schrijven als 'The Dambusters'; 617 Squadron RAF.
In de nacht van 16/17 mei 1943 vliegt 617 Squadron, de later wereldberoemd geworden aanval naar het Ruhrgebied waarbij zwel de Möhne- als de Ederdam succesvol worden aangevallen. Leslie Knight is uiteindelijk de gene die de Ederdam met zijn stuiterbom laat bezwijken.

Ederdam

Een 'artists impression' van Leslie Knight en zijn aanval op de Ederdam.
(Foto via www.oliversart.com)

617 Squadron verliest tijdens deze operatie 8 van de 19 Lancasters die uitgezonden werden. Het Squadron begint aan een periode waarbij de verliezen aangevuld moeten worden en nieuwe bemanningen getraind moeten worden. Dit is ook de periode waarin 617 Squadron zijn eerste grote succes viert. Er worden diverse medailles uitgereikt aan de bemanningen. W/C. Gibson ontvangt het Victoria Cross, de hoogste militaire onderscheiding en Leslie Knight wordt onderscheiden met een DSO. De aanval op het Dortmund - Emskanaal is derhalve de tweede operationle vlucht van het 617 Squadron en tevens de operatie waarvan Leslie Gordon Knight niet terugkeerde.

Leslie Knight

Het graf van F/Lt. Leslie Knight in Den Ham.
(Foto © collectie auteur)



Top van de pagina