Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

Een Lancaster bij Glane.

Doel: Gelsenkirchen.

Op 9 juli 1943 werden 418 vliegtuigen uitgezonden om Gelsenkirchen aan te vallen. De aanvalsmacht bestond uit 218 Lancasters, 190 Halifaxes en 10 Mosquito's. Om 's nachts te navigeren werd gebruik gemaakt van het OBOE systeem, maar in vijf van de Mosquito's werkte Oboe niet, waardoor de bommen ongeveer 15 kilometer ten noorden van het doel terecht kwamen. De overige Mosquito's voerden een afleidings aanval uit. Van deze aanval keerden 7 Halifaxes en 5 lancasters niet terug. Eén van de Lancasters was van No. 61 Squadron, en stortte rond 01.22 uur neer in het buurtschap 'De Haar' bij Glane.

No. 61 Squadron RAF.

Het squadron werd opgericht op 2 augustus 1917 op vliegveld Rochford, in Essex. Het squadron moest London en omgeving beschermen tegen aanvallen vanuit de lucht, en was daarvoor uitgerust met de Sopwith Pup. In 1918 kreeg het squadron beschikking over de Sopwith Camels, en na beeindiging van de vijandelijkheden werd het squadron in 1919 ontbonden.

Sopwith Camel

De Sopwith Camel (afbeelding uit military.discovery.com)

In maart 1937 werd het squadron nieuw leven ingeblazen, maar nu als bommenwerper squadron in No. 5 Group, Bomber Command op vliegbasis Hemswell. De eerste oorlogsvluchten werden uitgevoerd met de Handley Page Hampden. In juni 1941 verhuisde het squadron naar de basis North Luffenham om te worden omgeschoold op de Avro Manchester. In oktober van dat jaar werden de eerste oorlogsvluchten met de Manchester gevlogen van af de basis Woolfox Lodge. In het voorjaar van 1942 kreeg No. 61 Squadron de beschikking over de Avro Lancaster bommenwerpers, en verhuisde het squadron wederom; nu naar Syerston, waar het tot november 1943 zou blijven.

Manchester I

Een 61 Squadron Manchester I (afbeelding uit RAF Bomber Command Squadron History)

De crash bij Glane.

Om 22.42 uur trok F/Sgt. John Ingram de zwaarbeladen Lancaster I, serienummer W4763, los van de startbaan, en werd koers gezet naar Gelsenkirchen. Ter hoogte van Gronau werd de Lancaster, met zijn bommenlading nog aan boord, getroffen door Flak, en brak er brand uit in het toestel. John Ingram beval zijn bemanning het vliegtuig te verlaten, en allen kwamen gewond, maar levend uit het brandende toestel.
Voor John Ingram was het toen te laat. De lancaster had al te veel hoogte verloren, en er was geen mogelijkheid meer om te springen. John Ingram gaf zijn leven voor zijn bemanning, en werd begraven op de algemene begraafplaats in Losser, aan de huidige Bookholtlaan.

F31

Het graf van F/Sgt. J.O. Ingram.





De Lancaster stortte brandend neer naast een huis aan de Glanestraat. Ook het huis werd door de vlammen verwoest. In de vuurzee ontplofte één van de bommen, waardoor de resten van de Lancaster in de omgeving verspreid werden, en er een grote krater onstond.
De zes overige bemanningsleden waren allemaal gewond, en werden door de Duitse bezetter gevangen genomen, om de rest van de oorlog uit te zitten in één van de Duitse gevangenenkampen.

Crashlocatie.

Lancaster 61 Sq

De blauwe pijl geeft de globale crashlocatie aan van Lancaster W4763.
(Kaart Topografische Dienst uitgave 1955 © coll. auteur)

De bemanning.

Functie Rang Initialen Naam Nummer Leeftijd Begraafplaats Graf

Pilot
Fl. engineer
Navigator
Bomb aimer
Wireless op.
Air Gunner
Air Gunner

F/Sgt.
Sgt.
Sgt.
F/O.
Sgt.
F/Sgt.
Sgt.

J.O.
J.E.
J.D.
R.E.
J.T.
J.R.
R.J.

Ingram
Wood
Skinner
Ryder
Sharp
Patching
Westcott

527257
1624227
1433908
130291
1036180
420709
1318726

25
-
-
-
-
-
-

Losser
pow
pow
pow
pow
pow
pow

-
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.



John Ogilvie Ingram was een zoon van James en Catherine Ingram uit Cambo, Northumberland; hij werd 25 jaar.

Geschiedenis van Lancaster I, W4763

W4763 was een toestel uit een serie van 200 Lancasters die besteld werden bij Metro-Vick. 170 stuks werden als Mk I gebouwd, en met de Merlin 20 motoren uitgerust, terwijl 30 toestellen als Mk III werden gebouwd en uitgerust met de Merlin 28 motoren. De toestellen werden afgeleverd op vliegveld Woodford, waar ze werden afgebouwd om operationeel te kunnen vliegen, en vanaf Woodford werden ook de eerste testvluchten uitgevoerd.

Lancaster III

Een 61 Squadron Lancaster III (afbeelding uit RAF Bomber Command Squadron History)

W4763 werd in september 1942 afgeleverd bij 61 Squadron. De eerste operationele vlucht werd uitgevoerd in de nacht van 24/25 september 1942; er werden zeemijnen in de Baltische zee gedropt. W4763 vloog 5 operationele vluchten, waarvan er één vroegtijdig werd afgebroken, voordat deze Lancaster in oktober overging naar 106 Squadron. W4763 vloog 7 operaties in dienst van 106 Squadron, waarna het eind december 1942 weer terugkeerde naar 61 Squadron.
In dienst van 61 Squadron maakte W4763 nog 12 operationele vluchten naar o.a. Berlijn, Düsseldorf, Neurenberg, Stettin, Dortmund, Oberhausen en Köln in de nacht van 3/4 juli 1943. De 25ste vlucht naar Gelsenkirchen, in de nacht van 9/10 juli 1943 zou de laatste zijn.....

De geschiedenis van W4763 komt uit de collectie van Erik Hanekamp; waarvoor mijn dank!

Top van de pagina