Vliegtuigongevallen in Twente 1940-1945 (v.2.0)

Een Hampden bij Ootmarsum.

Inleiding.

Vanwege de feiten dat de "Battle of Britain" voorbij was, en de dreiging van een Duitse invasie in Engeland voorbij leek, begon de RAF de bakens te verzetten. Er werden nieuw aanvalsdoelen geselecteerd, waarbij de bemanningen de opdracht kregen alleen militaire doelen aan te vallen, en burgerdoelen te vermijden. Er was nog geen sprake van bommenwerperformaties, zoals die later in de oorlog zouden overvliegen. De meeste vliegtuigen vlogen solitaire opdrachten, en de piloten bespraken met hun navigatoren een aanvalsplan. Ook het tijdstip van vertek werd door de vliegers vaak zelf bepaald.

50 Sqdn Hampden

Een 50 Squadron Hampden (afbeelding uit RAF Bomber Command Squadron History)

In 1938 vloog het Squadron met de rompcode "QX", maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de code "VN" gebruikt.

Hampden

Een Handley Page Hampden I serienummer AT137 (foto Coll. Erik Hanekamp)

De aanval op Magdeburg.

In de nacht van 5 op 6 november 1940 vertrok om 00.45 uur 's morgens een Handley Page Hampden van 50 Squadron RAF van het vliegveld Lindholme. Het toestel met als registratie X2907, werd gevlogen door P/O. C.J.R. Walker. De bemanning had als opdracht de olieraffinaderij in Magdeburg aan te vallen.
De aanleiding voor het verongelukken van deze Hampden in de vroege ochtend van de 6e november 1940 is niet helemaal duidelijk. Mogelijk is het toestel door luchtdoelgeschut (Flak) geraakt, en als gevolg daarvan neergestort. De gevolgen van het ongeval zijn wel duidelijk. De volledige bemanning sneuvelde en werd op 11 november begraven op de Nederlands Hervormde begraafplaats in Ootmarsum.

F26 F27 F28 F29

Het graf van
P/O. C.J.R. Walker.

Het graf van
Sgt. G.S. Gowland.

Het graf van
Sgt. D.O. Cole.

Het graf van
Sgt. K. Emm.



Anekdote.

Hans Jacobs uit Ootmarsum heeft, samen met enkele anderen in het begin van de jaren '90 naspeuringen gedaan en de weduwe van Kenneth Emm in Engeland getraceerd. Hans ontmoette Ella tijdens haar bezoek aan het graf van Kenneth in 1995. Uiteraard is Hans ook in Engeland geweest. Toen Hans het overlijdensbericht van Ella kreeg is hij naar Engeland afgereisd, en heeft tijdens de begrafenis van Ella een bus aarde uit het graf van Kenneth Emm, leeggestrooid in het graf van Ella. Van Ella's zoon kreeg Hans een steen mee die uit het graf van Ella kwam. Die steen heeft Hans in het graf van Kenneth geplaatst.
Hans Jacobs is niet meer onder ons; hij werd slechts 63 jaar.

De bemanning.

Functie Rang Initialen Naam Nummer Leeftijd Begraafplaats Graf

Pilot
Co-Pilot
Wo Ag
Air Gunner

P/O.
Sgt.
Sgt.
Sgt.

C.J.R.
K.S.
D.O.
K.

Walker
Gowland
Cole
Emm

41759
742817
755025
905343

25
Onb.
20
23

Ootmarsum
Ootmarsum
Ootmarsum
Ootmarsum

1
4
3
2


Piloot Colin James Ray Walker was een zoon van Philip Power Creighton Walker en Beatrice Edginton Walker, uit Brixham, Devon. Colin Walker werd 25 jaar.
Van Co-piloot Kenyon Stafford Gowland zijn geen nadere gegevens bekend.
Wireless operator Douglas Owen Cole was een zoon van Owen Edward Cole en Elizabeth Cole, uit Tottenham, Middlesex. Douglas Cole werd slechts 20 jaar.
Schutter Kenneth Emm was een zoon van Harry David en Hilda Mary Emm, en was getrouwd met Ella Elizabeth Emm, uit Wallisdown, Bournemouth, Hampshire. Kenneth Emm werd 23 jaar. Ella hertrouwde na de oorlog en stierf in augustus 2006 op 88 jarige leeftijd in Bournemouth Engeland.



Top van de pagina